In deze bijlage geven we inzicht in de structurele meerjarenbegroting en de incidentele budgetten per programma. In de structurele meerjarenbegroting worden alle incidentele baten en lasten niet meegeteld. Hierdoor blijft het structurele begrotingssaldo over.
We hebben een structureel sluitende begroting
Alleen in 2023 is er geen sprake van een reëel sluitende begroting. Het tekort in dit jaar is wel zeer beperkt. In de jaren 2024 en 2025 is er een fors structureel overschot dit komt vooral doordat
- Het Rijk in deze jaren veel accres beschikbaar stelt. In 2026 daalt het accres, vanaf 2027 is er helemaal geen zekerheid over de hoogte van het accres.
- Er in het coalitieakkoord veel incidenteel beleid wordt gevoerd
In de tabel hieronder staat wat het structurele begrotingsresultaat per jaar is.
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||||||
lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | |
exploitatie | ||||||||||
01 Wonen | 148,8 | 181,9 | 198,1 | 191,9 | 207,3 | 200,0 | 245,7 | 240,0 | 176,2 | 171,6 |
02Openbare ruimte | 99,9 | 73,5 | 123,8 | 78,7 | 124,4 | 79,7 | 119,6 | 81,6 | 120,5 | 83,3 |
03 Veiligheid en handhaving | 35,9 | 15,3 | 39,5 | 10,8 | 38,8 | 12,1 | 38,8 | 12,1 | 38,7 | 10,7 |
04 Dienstverlening | 21,8 | 3,9 | 23,4 | 3,2 | 20,9 | 3,4 | 21,1 | 3,4 | 20,9 | 3,6 |
05 Diversiteit en inclusie | 9,9 | 9,0 | 9,6 | 8,6 | 9,4 | 8,4 | 9,0 | 8,0 | 8,8 | 7,7 |
06 Economie | 11,2 | 0,5 | 14,5 | 0,5 | 10,8 | 0,5 | 10,3 | 0,5 | 8,3 | 0,5 |
07 Onderwijs | 60,9 | 27,9 | 55,4 | 20,2 | 57,7 | 20,1 | 58,8 | 19,5 | 54,2 | 18,8 |
08 Gezondheid | 38,9 | 2,8 | 41,7 | 3,1 | 42,1 | 3,1 | 42,2 | 3,1 | 42,1 | 3,1 |
09 Sociale voorzieningen en zorg | 295,1 | 177,9 | 257,4 | 150,8 | 248,8 | 159,6 | 249,9 | 161,1 | 251,8 | 162,0 |
10 Jeugdzorg | 89,8 | 11,0 | 100,3 | 1,3 | 98,4 | 1,3 | 93,2 | 1,3 | 91,3 | 1,3 |
11 Dierenwelzijn | 0,4 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,6 | |||||
12 Ontwikkeling van de stad | 37,6 | 17,8 | 39,3 | 17,0 | 34,1 | 17,0 | 31,8 | 17,0 | 28,2 | 17,0 |
13 Klimaat en milieu | 6,0 | 3,4 | 13,5 | 2,5 | 12,0 | 0,1 | 9,8 | 0,1 | 5,6 | 0,1 |
14 Sport | 16,2 | 5,3 | 20,4 | 4,8 | 20,7 | 4,8 | 18,2 | 4,8 | 18,2 | 4,8 |
15 Kunst en cultuur | 36,7 | 9,4 | 46,8 | 11,1 | 42,4 | 9,2 | 37,9 | 9,2 | 33,0 | 9,2 |
16. Overhead en bedrijfsvoering | 98,9 | 12,5 | 85,2 | 1,2 | 86,4 | 0,8 | 83,6 | 0,5 | 81,9 | 0,5 |
17. Financiën | 13,7 | 492,4 | 17,9 | 516,3 | 26,6 | 536,6 | 47,8 | 563,3 | 56,3 | 540,3 |
Totaal exploitatie | 1.021,7 | 1.044,7 | 1.087,4 | 1.022,1 | 1.081,5 | 1.056,6 | 1.118,2 | 1.125,3 | 1.036,3 | 1.034,2 |
reserve | 153,8 | 157,6 | 51,6 | 69,6 | 39,4 | 50,3 | 38,3 | 36,3 | 23,4 | 17,5 |
totaal begroting | 1.175,5 | 1.202,3 | 1.139,0 | 1.091,7 | 1.120,9 | 1.106,9 | 1.156,5 | 1.161,6 | 1.059,7 | 1.051,7 |
af: incidenele baten en lasten | ||||||||||
exploitatie | 302,8 | 281,2 | 292,8 | 223,1 | 262,4 | 216,7 | 273,8 | 254,7 | 179,1 | 168,1 |
reserve | 134,9 | 154,4 | 42,1 | 65,5 | 30,1 | 46,2 | 28,4 | 32,2 | 12,8 | 12,7 |
structurele begroting | 737,8 | 766,7 | 804,1 | 803,2 | 828,4 | 844,1 | 854,3 | 874,7 | 867,8 | 870,8 |
structureel begrotingssaldo | 28,9 | -0,9 | 15,7 | 20,5 | 3,0 |
Incidentele baten en lasten zijn activiteiten die we voor een beperkte periode uitvoeren
Het gaat deels om eenmalig beleid. Ook zijn er een aantal grote activiteiten die ook incidenteel zijn. Dit zijn:
- de Floriade
- de grondexploitatie,
- de verkoop en ontwikkeling in Oosterwold.
- het Fonds Verstedelijking Almere
In de tabel hieronder staan de incidentele baten en lasten per programma.
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||||||
lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | |
exploitatie | ||||||||||
01 Wonen | 139,3 | 177,8 | 187,6 | 187,8 | 196,8 | 195,8 | 234,8 | 235,9 | 165,5 | 167,4 |
02 Openbare ruimte | 3,2 | 0,4 | 5,1 | 6,3 | 2,2 | 0,2 | ||||
03 Veiligheid en handhaving | 2,8 | 2,8 | 1,9 | 0,1 | 1,5 | 1,4 | 0,8 | 1,4 | 0,8 | |
04 Dienstverlening | 2,3 | 0,8 | 3,4 | 0,8 | 0,8 | 0,6 | ||||
05 Diversiteit en inclusie | 0,0 | 0,0 | ||||||||
06 Economie | 4,4 | 0,1 | 7,3 | 0,1 | 3,7 | 0,1 | 3,2 | 1,2 | ||
07 Onderwijs | 13,9 | 6,1 | 8,1 | 1,3 | 9,2 | 1,3 | 7,9 | 0,6 | 0,3 | |
08 Gezondheid | 1,3 | 0,2 | 0,7 | 0,7 | 0,3 | 0,3 | ||||
09 Sociale voorzieningen en zorg | 68,8 | 29,9 | 23,0 | 2,8 | 4,2 | 2,0 | 1,4 | 1,3 | 1,4 | 0,7 |
10 Jeugdzorg | 3,6 | 0,1 | 2,7 | 0,1 | 0,3 | |||||
11 Dierenwelzijn | 0,1 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,2 | |||||
12 Ontwikkeling van de stad | 17,2 | 0,5 | 19,1 | 0,4 | 13,1 | 10,8 | 7,2 | |||
13 Klimaat en milieu | 3,8 | 3,3 | 10,3 | 2,5 | 7,3 | 0,1 | 5,1 | 1,1 | ||
14 Sport | 1,3 | 0,8 | 4,1 | 4,0 | 0,3 | |||||
15 Kunst en cultuur | 6,4 | 1,0 | 13,0 | 1,9 | 8,8 | 4,3 | 0,4 | |||
16. Overhead en bedrijfsvoering | 25,4 | 11,4 | 5,7 | 0,2 | 5,4 | 1,8 | 0,0 | |||
17. Financiën | 9,1 | 46,2 | 0,5 | 26,0 | 16,1 | 15,6 | ||||
Totaal exploitatie | 302,8 | 281,2 | 292,8 | 223,1 | 262,4 | 216,7 | 273,8 | 254,7 | 179,1 | 168,1 |
reserve | 134,9 | 154,4 | 42,1 | 65,5 | 30,1 | 46,2 | 28,4 | 32,2 | 12,8 | 12,7 |
totaal begroting | 437,7 | 435,6 | 334,9 | 288,5 | 292,5 | 262,9 | 302,3 | 286,9 | 191,9 | 180,9 |
Een groot deel van de incidentele baten en lasten staan op het programma Wonen staat. Het gaat vooral om de grondexploitatie en Oosterwold. Het FVA verspreidt zich over meerdere programma’s, maar is voor een groot deel terug te zien bij het programma ontwikkeling van de stad. De Floriade is opgenomen onder programma overhead en bedrijfsvoering. Verder valt op dat er veel eenmalige kosten staan bij het programma sociale voorzieningen en zorg. Dit gaat vooral om de energietoeslag, de opvang van Oekraïners en andere vluchtelingen en incidentele kosten van de Wmo en re-integratie.
In de totaalbegroting is per programma te zien waar we ons geld aan uit geven.
Geld dat we in reserves stoppen of uit reserves halen is normaal gesproken incidenteel
Het gaat vooral om de inzet van bestemmingsreserves om beleid te kunnen betalen. Ook gaat het om de inzet van de algemene reserves om tekorten af te dekken. In de bijlagen van de programmabegroting is een verloopstaat van de reserves opgenomen. Ook staan per reserve de stortingen en onttrekkingen toegelicht.
Structurele reservemutaties
Reserves waaruit kapitaallasten van investeringen worden betaald mogen structureel worden begroot. Dit zijn de reserves afschrijving investeringen met economisch nut, (afschrijvingen) investeringen in de openbare ruimte en stadhuis en personele huisvesting. Ook zijn stortingen die wij doen voor toekomstige investeringen in de openbare ruimte structureel opgenomen.
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||||||
lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | |
Afschrijving investeringen openbare ruimte | 0,6 | 2,7 | 1,2 | 2,7 | 1,9 | 2,7 | 2,5 | 2,7 | 3,1 | 2,9 |
Afschrijvingen Investeringen | 0,1 | 0,5 | 0,1 | 1,5 | 0,1 | 1,5 | 0,1 | 1,5 | 0,1 | 0,4 |
Investeringen openbare ruimte | 17,3 | 7,1 | 6,2 | 6,2 | 6,2 | 1,5 | ||||
Reserve Beheer en Onderhoud | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||||
Reserve MIPA (v/h VSBA) | 0,9 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | |||||
totaal begroting | 18,9 | 3,2 | 9,5 | 4,2 | 9,3 | 4,2 | 9,9 | 4,2 | 10,5 | 4,8 |