bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | structureel |
---|---|---|---|---|---|---|
veiligheid en handhaving | -192 | -349 | -568 | -513 | -513 | |
ambtelijke capaciteit vergunningen | -274 | |||||
inhaalslag BOA's | -1.207 | -1.207 | -1.207 | -1.207 | -1.207 | |
inhaalslag meldingen en handhaving | -621 | -621 | -621 | -621 | -621 | |
tegengaan mensenhandel | -213 | -213 | -213 | -153 | -153 | |
georganiseerde en ondermijnende criminaliteit | -419 | -611 | -754 | -658 | -658 | |
toezicht op klimaat besparende maatregelen bedrijven | -600 | -600 | -500 | -500 | ||
asbest toezicht omgevingsdienst | -100 | -100 | -100 | -100 | -100 | |
Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (inclusief Rijksbijdrage) | -338 | -274 | -274 | |||
totaal | -3.626 | -3.701 | -4.301 | -4.026 | -3.526 |
Veiligheid en handhaving
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
rampenbestrijding en crisisbeheersing | -48 | -48 | -48 | -48 | |
strategische, juridische en data analyse capaciteit | -8 | -56 | -179 | -124 | |
Veilige Wijken | -48 | -96 | -96 | -96 | |
Zorg en Veiligheid (incl. jeugdcriminaliteit) | -88 | -149 | -245 | -245 | |
totaal | -192 | -349 | -568 | -513 |
Crisisbeheersing en rampenbestrijding
Sinds de uitbraak van de coronacrisis kiest het Rijk steeds vaker bij de aanpak van een crisis voor sturing en afstemmen met gemeenten via de lijnen van de veiligheidsregiostructuur (het veiligheidsberaad). Deze werkwijze leidt tot onvermijdelijke en ook niet uitstelbare extra taken die moeten worden verricht waarvoor uitbreiding van de capaciteit op crisisbeheersing en rampenbestrijding noodzakelijk is.
Sinds enige jaren, al voor de coronacrisis, is een toename van het aantal evenementen en manifestaties/demonstraties in Almere zichtbaar. Dit heeft geleid tot verzwaring van de adviesrol van openbare orde en veiligheid in het proces van vergunningverlening en het besluitvormingsproces over het toestaan of verbieden van een manifestatie/demonstratie. De uitbreiding van de capaciteit van crisisbeheersing en rampenbestrijding is ook hiervoor nodig.
Veiligheid algemeen
Ondanks de groei van Almere in de afgelopen jaren is de juridische en data analyse capaciteit op het gebied van openbare orde en veiligheid onvoldoende meegegroeid met de stad. Hoewel door het ingroeimodel het been pas over anderhalf jaar langzaam bijgetrokken kan worden, blijft het van belang om ook deze capaciteit te vergroten.
De kleine impuls op het gebied van communicatie houdt verband met toenemende inzet op het gebied van ondermijning en veiligheidsvraagstukken in het algemeen.
Veilige Wijken
Op het relatief nieuwe beleidsterrein digitale veiligheid hebben gemeenten een belangrijke rol om inwoners en bedrijven weerbaar te maken. In Almere is de beschikbare capaciteit niet in lijn met de grootte van de gemeente. Door nu te investeren op capaciteit voor de preventieve aanpak van digitale veiligheid brengen wij dat op het niveau om de basistaken te kunnen uitvoeren.
Zorg en Veiligheid (incl. jeugdcriminaliteit)
Almere is een gemeente met veel inwoners onder de 19 jaar. Grosso modo betekent meer jeugd in het algemeen ook meer (jeugd)criminaliteit in absolute zin. Een groeiende stad van 222.000 inwoners kent toenemende grootstedelijke problematiek. De huidige capaciteit op jeugdcriminaliteit loopt daar niet mee in de pas en wordt via een ingroeimodel vergroot.
Het aantal Almeerse casussen dat in het Zorg- en Veiligheidshuis Flevoland wordt aangepakt is groot. De huidige beschikbare capaciteit van de interventiespecialist voor het Almeerse aandeel openbare orde en veiligheid is niet in overeenstemming met het aantal casussen. Deze moet worden uitgebreid.
In Almere kennen wij een Persoonsgerichte Aanpak (PGA) voor volwassenen en 18 min. Een PGA heeft tot doel het verminderen van criminaliteit, overlastsituaties en zorgwekkende situaties. En ook het voorkomen van verder uit de hand lopende situaties, door passende hulp te faciliteren door middel van intensieve samenwerking in de keten. Voor de PGA voor volwassenen is al sinds langere tijd sprake van een oplopende wachtlijst. Voor de PGA 18 min zijn de instroomcriteria gericht op jonge straatrovers en komen de casussen van jongeren die in beeld zijn voor andere delicten niet op deze regietafel. Gezien de eerdergenoemde omvang van jeugdcriminaliteit is dit onwenselijk. De PGA is een aanpak van ketenpartners. Wij kunnen niet verlangen van partners om meer capaciteit in te zetten omdat de stad nu eenmaal groeit en vervolgens zelf achterblijven met onze middelen. Daarin wordt via een oplopende subsidie geïnvesteerd.
Ambtelijke capaciteit vergunningen
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
-274 | |||||
totaal | -274 |
Om te zorgen dat we het gewenste aantal nieuwe woningen gaan halen, investeren we in de benodigde ambtelijke slagkracht.
Inhaalslag BOA's
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
-1.207 | -1.207 | -1.207 | -1.207 | ||
totaal | -1.207 | -1.207 | -1.207 | -1.207 |
In het kader van de basis op orde willen we de handhavingscapaciteit structureel versterken. Hiermee kan beter opvolging worden gegeven aan zowel meldingen openbare ruimte (bijv. afvaldumpingen) als handhavingsverzoeken en versterking plaatsvinden van het regulier toezicht op straat en het uitvoeren van (wettelijke) controles, zoals brandveiligheid.
Inhaalslag meldingen en handhaving
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
-621 | -621 | -621 | -621 | ||
totaal | -621 | -621 | -621 | -621 |
In het kader van de basis op orde willen we de handhavingscapaciteit structureel versterken. Hiermee kan beter opvolging worden gegeven aan zowel meldingen openbare ruimte (bijv. afvaldumpingen) als handhavingsverzoeken en versterking plaatsvinden van het regulier toezicht op straat en het uitvoeren van (wettelijke) controles, zoals brandveiligheid.
Tegengaan mensenhandel
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
-213 | -213 | -213 | -153 | ||
totaal | -213 | -213 | -213 | -153 |
In het Interbestuurlijk Programma hebben Rijk en gemeenten afgesproken dat elke gemeente eind 2022 voldoet aan het basisniveau bestuurlijke aanpak van mensenhandel. Dit houdt in dat elke gemeente werkt aan actieve signalering en bewustwording, een functionaris aanstelt die binnen de organisatie contactpersoon is en het beleid zo inricht dat de aanpak van mensenhandel structureel wordt ondersteund. Om het basisniveau voor Almere verder op orde te krijgen, zetten wij middelen in voor het trainen van gemeentemedewerkers met veel bewonerscontacten, ondersteunen wij kennisuitwisseling in de regio, borgen wij de ondersteuning aan (potentiële) slachtoffers (seksuele uitbuiting, arbeidsuitbuiting en criminele uitbuiting) door het inzetten van specialistisch welzijnswerk en zorgen wij dat de gemeente voldoende capaciteit heeft om casuïstiek van mensenhandel (samen met partners) te kunnen oppakken.
Georganiseerde en ondermijnende criminaliteit
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
georganiseerde en ondermijnende criminaliteit | -213 | -405 | -548 | -452 | |
het intensiveren van de controles op bedrijventerreinen | -206 | -206 | -206 | -206 | |
totaal | -419 | -611 | -754 | -658 |
Naar aanleiding van een initiatiefvoorstel van de raad is het ‘Verdiepingsplan aanpak ondermijning Almere’ op 25 november 2021 met de raad besproken. In dit plan is opgenomen wat nodig is aan extra middelen om de aanpak van ondermijning te kunnen verstevigen. De door de coalitie beschikbaar gestelde middelen voor de aanpak van ondermijning worden daarom besteed aan het intensiveren van de controles op bedrijventerreinen, conform de wens van de raad. Tevens wordt via ingroei een been bijgetrokken in de coördinatie en uitvoering van de wet Bibob als gevolg van de groei van Almere (binnen de huidige reikwijdte van het Bibobbeleid). Tot slot wordt - op termijn - het groeipad om ondermijning aan te pakken verder ingevuld met een casusanalist en een adviseur veiligheid. De invulling van de functie van strategisch adviseur is van belang voor de strategische inrichting van ondermijning, de integraliteit en een succesvolle aanvraag van rijksmiddelen voor een langjarige programmatische preventieve aanpak van jonge aanwas in ondermijning en vervolgens de uitvoering daarvan.
Toezicht op klimaat besparende maatregelen bedrijven
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
-600 | -600 | -500 | -500 | ||
totaal | -600 | -600 | -500 | -500 |
In de Klimaatwet worden normen gesteld aan bedrijven. Bedrijven leveren een grote bijdrage aan verduurzaming en de verkleining van de uitstoot d.m.v. energiebesparende investeringen die zichzelf binnen 5 jaar terugverdienen (erkende energiemaatregelen). We investeren tijdelijk voor stimulerend toezicht hierop door de Omgevingsdienst.
Asbest toezicht omgevingsdienst
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
-100 | -100 | -100 | -100 | ||
totaal | -100 | -100 | -100 | -100 |
We geven een impuls aan het toezicht op asbestverwijdering. We verhogen het aantal toezichturen en brengen het toezicht op asbestverwijdering door particulieren onder bij de Omgevingsdienst.
Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (inclusief Rijksbijdrage)
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
-338 | -274 | ||||
totaal | -338 | -274 |
We zijn bezig met de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Dit loopt door tot en met 2029. Belangrijk onderdeel van de invoering van de wet is participatie en het afstemmen van de omgevingsvisie met omgevingsplannen.