bedragen x € 1 miljoen | ||||||||||||||
realisatie | begroting | |||||||||||||
kostensoort | lasten 2020 | baten 2020 | lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | lasten 2025 | baten 2025 | lasten 2026 | baten 2026 |
inkoop | 11,3 | 18,8 | 39,9 | 46,6 | ||||||||||
subsidieontvangst | 326,6 | 356,5 | 418,1 | 439,6 | 442,5 | 472,7 | 468,1 | |||||||
overig | 3,8 | 15,3 | 9,2 | 4,4 | ||||||||||
totaal | 0,0 | 326,6 | 0,0 | 356,5 | 0,0 | 421,9 | 11,3 | 439,6 | 18,8 | 457,8 | 39,9 | 481,9 | 46,6 | 472,5 |
Wij krijgen geld van het Rijk via het gemeentefonds. De algemene uitkering uit het gemeentefonds is het grootste deel van onze inkomsten. Het Rijk verdeelt de algemene uitkering van het gemeentefonds aan gemeenten op basis van kenmerken. Te denken valt aan het aantal inwoners, het aantal jongeren en verstedelijking. Het bedrag dat het Rijk verdeelt onder gemeenten is afhankelijk van hoeveel uitgaven het Rijk zelf doet. Hoe meer het Rijk uitgeeft, hoe meer wij ontvangen. De gemeenteraad mag zelf bepalen hoe het geld uit het gemeentefonds wordt uitgegeven. We moeten hiermee in ieder geval wel onze wettelijke taken en zorgtaken betalen. We reserveren geld voor loon- en prijsstijgingen. In de tabel zijn dit lasten. Ook houden we rekening met de groei van het gemeentefonds in de jaren 2022 tot en met 2026. Die groei noemen we accres. Het geld voor loon- en prijsstijgingen en groei van het gemeentefonds in 2023 verdelen we bij de programmabegroting 2023. Het geld voor 2024 wordt verdeeld bij de Programmabegroting 2024 etc. |
---|