Maatregelen en afspraken
Wij hebben de wettelijke taak om huishoudelijk afval in te zamelen. Wij maken hier kosten voor. Inwoners betalen hieraan mee via de afvalstoffenheffing. Wij willen afval zo goed mogelijk scheiden. Dit helpt om zo min mogelijk restafval te krijgen. Het verwerken van restafval kost ons namelijk veel geld. Om dit te bereiken zijn er verschillende afspraken gemaakt over het scheiden van afval. De hoeveelheid restafval is de afgelopen tien jaar in Almere al sterk afgenomen, maar uit cijfers blijkt dat voortzetting van de huidige inzamelsystematiek niet leidt tot een sterke verdere daling van het aantal kilo restafval.
We blijven in gesprek met de gemeenteraad over een nieuw afvalinzamelsysteem
De manier van afvalinzameling in Almere kan niet op de huidige voet verder. Het is te versnipperd en soms onduidelijk en verouderd. Het is daardoor voor de inwoners niet altijd makkelijk om het afval te scheiden en zo minder restafval te produceren. Desondanks doet Almere het, op gft na, al goed in vergelijking met andere gemeenten. Maar het kan nog beter. Daarom hebben we een aangepast voorstel voor een nieuw afvalinzamelsysteem aan de gemeenteraad voorgelegd. In het najaar van 2022 komen we naar aanleiding van eerdere besprekingen met de uitkomsten van de marktverkenning. Dit onderzoek gaat in op de voorwaarde die de Raad heeft gesteld de implementatie van het ‘toekomstbestendig en duurzaam afvalinzamelsysteem’ voor Almere :
- De scheidingsresultaten van machinaal nascheiden zijn minimaal gelijk aan de scheidingsresultaten van de voorscheiding van Almeerders, opdat de overstap niet ten koste gaat van de klimaatdoelstellingen.
- Er concrete afspraken gemaakt kunnen worden over voldoende beschikbare nascheidingscapaciteit, ook ter voorkoming van het mogelijk verbranden van afval.
We maken bij het tarief onderscheid maken in één- en meerpersoonshuishoudens
Uw raad heeft daarvoor de motie ‘Verschil afvalstoffenheffing één- of meerpersoonshuishouden per 1 januari 2022’ (RG-224/2021) aangenomen. Daarbij is afgesproken dat eenpersoonshuishoudens vanaf 2022 € 20 minder betalen dan meerpersoonshuishoudens. Op basis van de tarieven voor 2023 is dat verschil opgelopen naar € 21,08.
We streven er naar dat eenpersoonshuishoudens uiteindelijk nog maar 85% gaan betalen van het tarief meerpersoonshuishoudens
Dat is zo afgesproken in de motie. Om dit te bereiken zullen we toekomstige besparingen (tariefsverlagingen) gaan verwerken in het tarief van de éénpersoonshuishoudens. Maar in de tussentijd zorgen we er wel voor dat dit niet leidt tot een verhoging van het tarief voor een meerpersoonshuishouden. Zodra we onze doelstelling hebben bereikt, zullen we dit verschil in tarieven in stand houden. En gaan we tariefsaanpassingen in beide tarieven verwerken. We zullen beide tarieven jaarlijks wel bijstellen op loonprijsontwikkelingen. In het afgelopen jaar hebben zich geen besparingen voorgedaan.
bedragen x € 1 | |||||
---|---|---|---|---|---|
omschrijving | in % | bedrag | oude tarief | nieuwe tarieven | |
per object | 1PH | MPH | |||
tarief 2022 | 385,27 | 370,87 | 390,87 | ||
a. indexering (loon- en prijscompensatie) | 4,23% | 1.461.000 | 16,28 | 15,67 | 16,52 |
b. indexering energiekosten | 1,16% | 400.000 | 4,46 | 4,29 | 4,52 |
tarief 2023 | 5,38% | 1.861.000 | 406,01 | 390,84 | 411,92 |
aantal objecten /huishoudens in de heffing | 89.715 | 25.120 | 64.595 | ||
opbrengst afvalstoffenheffing 2023 | 36.423.000 | 9.817.000 | 26.606.000 |
a. en b.indexering en verdisconteren hogere energieprijzen in tarief
Vanwege de loon- en prijsontwikkelingen hebben wij de afvalstoffenheffing met € 19,96 geïndexeerd voor een 1PH en € 21,04 voor een MPH. Daarbij hebben we wél rekening gehouden met de stijging van de energiekosten.
c. Tariefdifferentiatie
We hebben de tarieven voor een éénpersoonshuishouden en een meerpersoonshuishouden op basis van de motie uitgewerkt. Uit onze gegevens blijkt dat ongeveer 28% van de woonruimten, met een woonfunctie bestaat uit éénpersoonshuishoudens. En 72% uit meerpersoonshuishoudens en/of een woonruimte waarop meerdere personen staan ingeschreven. Op basis van deze onderverdeling komen wij nu uit op een tarief van € 390,84 voor een éénpersoonshuishouden. En € 411,92 voor een meerpersoonshuishouden.
Kostendekkendheid tarief
In onderstaande tabel hebben wij de kosten en opbrengsten van de afvalstoffenheffing in beeld gebracht. Zoals uit onderstaande tabel blijkt is de afvalstoffenheffing niet kostendekkend. Dit betekent dat wij meer kosten maken dan dat wij aan inkomsten hebben uit de afvalstoffenheffing. Dat komt doordat wij de:
- kwijtschelding van de afvalstoffenheffing niet volledig in het tarief verwerken;
- aanloopkosten voor een nieuw afvalinzamelsysteem voorfinancieren uit de algemene middelen.
tarief x € 1,- en bedragen x € 1 miljoen | ||||
---|---|---|---|---|
rubricering | opbouw | kosten | Tarief | bedrag |
2022 | stijging | 2023 | ||
personeelskosten stadsreiniging | 91,17 | 4,30 | 95,47 | 8,56 |
personeelskosten overige afdelingen | 9,39 | 0,44 | 9,83 | 0,88 |
afvalinzameling en verwerking | 211,58 | 9,70 | 221,28 | 19,85 |
recycling perrons | 10,04 | 0,32 | 10,36 | 0,93 |
compensabele btw | 42,57 | 2,17 | 44,74 | 4,01 |
subtotaal lasten | 364,74 | 16,93 | 381,67 | 34,23 |
kwijtschelding via tarief | 9,19 | 0,49 | 9,68 | 0,87 |
kwijtschelding - niet via tarief | 20,51 | 20,51 | 1,84 | |
dubieuze debiteuren | 3,53 | 0,19 | 3,72 | 0,33 |
Overhead | 36,89 | 1,73 | 38,62 | 3,46 |
aanloopkosten nieuw afvalinzamelsysteem – niet via tarief | 21,09 | 0,00 | 21,09 | 1,89 |
subtotaal lasten | 455,95 | 19,34 | 475,29 | 42,62 |
opbrengsten afvalstoffenheffing | -385,27 | -20,74 | -406,01 | -36,43 |
opbrengsten restfracties | -30,54 | 1,40 | -29,14 | -2,61 |
subtotaal lasten/baten taakveld | 40,15 | 0,00 | 40,15 | 3,58 |
percentage kostendekkendheid | 91% | 100% | 92% | 91% |
aantal woonruimten, met een woonfunctie | 89.715 |