Paragrafen

Lokale heffingen

We gebruiken de term 'Wabo' en 'Omgevingswet'

De Wabo is de huidige nog geldende wet voor het afgeven van bouwvergunningen en het heffen van leges. De Eerste kamer besluit dit najaar of per 1 januari de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen worden ingevoerd. We moeten dus nu werken met beide wetten. Daardoor lopen deze begrippen wat door elkaar.

Maatregelen en afspraken

Voor het afhandelen van de aanvragen voor een omgevingsvergunning moet worden betaald. Dit bedrag noemen we een leges. De leges voor de omgevingsvergunning zijn de vergoeding voor het in behandeling nemen van een aanvraag. Omdat het gaat over omgevingsvergunningen noemen wij dit nu nog Wabo-leges.

Op de leges maken we geen winst

We mogen op totaalniveau van de legesverordening geen ‘winst’ maken. Voor een individuele vergunning mag de opbrengst wel hoger zijn dan de kosten. In de praktijk gebeurt dat ook. Op vergunningen voor grote bouwwerken is dit meestal het geval. Hiermee betalen we een deel van de kosten voor vergunningen van kleine bouwwerken (woningen), zodat die betaalbaar blijven. Ons uitgangspunt is dat binnen die verordening ook voor de afgifte van een omgevingsvergunning geen winst mag worden gemaakt.

We werken al in de geest van de nieuwe Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen

We gaan er vanuit dat de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen op 1 januari 2023 in werking zullen treden. Daardoor verandert er veel op het gebied van vergunningen, toezicht en handhaving. Maar het definitieve besluit over het inwerking treden is op het moment van opstellen van deze begroting nog niet genomen. In deze begroting gaan we er vanuit dat de wetten worden ingevoerd. Daarover hebben we u via het raadsvoorstel 'Wijziging legesverordening als gevolg van de invoering van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (RV-37/2022)' geïnformeerd. In dat raadsvoorstel wordt ook de essentie van beiden wetten toegelicht. Voor een nadere toelichting verwijzen wij naar dit voorstel.

Kostendekkendheid Wabo-leges

In onderstaande tabel hebben wij de kosten en opbrengsten van de leges in beeld gebracht. Omdat we nog niet weten of de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen op 1 januari 2023 wordt goedgekeurd door de Eerste Kamer, hebben we dat ook nog gedaan voor de Wabo.Daarmee staat ook het kader waarbinnen dit dan uitgevoerd wordt vast.   

We verhogen onze tarieven niet voor de kostenstijgingen, omdat het tarief gebaseerd is op de waarde van de bouwprojecten. Deze waarde stijgt al mee met de inflatie.

Zoals uit onderstaande tabel blijkt is de vergunningverlening niet kostendekkend.

In principe willen we het tarief kostendekkend maken. Maar er is nu zoveel onzekerheid over de gevolgen van de omgevingswet, dat we eerste willen afwachten hoe dat in de praktijk gaat uitwerken.

bedragen x € 1 miljoen

rubricering

Pb2022

kosten-stijging

Pb2023

Omgevingswet
niet legesplichtig

Omgevingewet legesplichtig

Wabo  legesplichtig

apparaatskosten vth

3,05

0,14

3,19

0,45

2,75

3,19

apparaatskosten overige afdelingen

0,58

0,03

0,61

0,09

0,53

0,61

programmakosten

3,87

0,19

4,06

0,57

3,49

4,59

compensabele btw

0,91

0,00

0,91

0,13

0,78

0,98

subtotaal kosten

8,42

0,36

8,78

1,23

7,55

9,37

dubieuze debiteuren

0,09

0,00

0,10

0,10

0,10

taakgebonden overhead

0,97

0,05

1,01

0,14

0,87

1,01

concern overhead

2,05

0,10

2,15

0,30

1,85

2,15

subtotaal kosten

11,53

0,50

12,04

1,67

10,37

12,63

leges vergunningverlening

-8,49

-0,50

-8,99

-8,99

-11,02

algemene opbrengsten

-1,50

0,00

-1,50

-1,50

0,00

0,00

eindtotaal

1,55

0,00

1,55

0,17

1,38

1,61

kostendekkendhied

87%

87%

87%

87%

Deze pagina is gebouwd op 03/10/2023 14:48:37 met de export van 03/10/2023 14:27:28